16 juni 2008

Sommelier examen - Deel 2

Inmiddels aangekomen in Suze-la-Rousse in de Côtes du Rhône na een lange rit vanuit België. File in Luxemburg, veel toeristen die al op vakantie vertrokken  en minstens 60km wegenwerken in Bourgogne met één rijvak gesloten. De vakantiegangers die in juli (als het nog drukker gaat zijn) deze snelweg nemen kunnen hun borst nat maken want de werken leken me nog niet snel gedaan.

Bij Tain l'Hermitage ben ik even 3km van de autoroute afgegaan om bij Chapoutier te stoppen. Ze hebben me eerst 5 x een 100% Marsanne laten degusteren van hun instap gamma naar de absolute top de parcelaire De l'Oree uit Hermitage. Zeer interessant wat er met dezelfde druif voor een verschillende wijn gemaakt kan worden. Toen een zestal rode met de absolute toppers L'Ermite en Le Méal. Flessen waarbij je dankbaar bent dat ze je dat laten proeven want wijnen van 150 € proef je niet iedere dag.

Toen verder naar Hotel du Comte in Suze-la-Rousse waar ondertussen al één auto was aangekomen. Daar aangekomen hoorde ik dat K. in Luxemburg zijn turbo had opgeblazen en met die auto niet meer verder kon. Uit ellende is hij terug naar huis gegaan en hij komt later in juli examen doen.
Wij hebben een soort gîte bij het hotel waar drie personen slapen en nog een kamer apart in het kleine hotelletje van 10 kamers. W. en de leraar staan met een mobilhome op de camping naast de kerk van Suze.

suze-la-rousse uitzicht hotel du comte
Uitzicht vanuit mijn kamer.

Zaterdagavond lekker gegeten in het hotel en toen een paar mooie flessen wijn opengetrokken (ja we hebben een voorraadje meegenomen). Rond middernacht naar bed en goed geslapen, echter niet iedereen. We hebben die nacht namelijk bezoek gehad.

Ja bezoek, rond 04:30uur zijn M. en O. wakker geworden omdat er een inbreker naast hun bed stond die aan het rommelen was bij hun nachtkastjes. De man ging er vandoor met de GSM/PDA, portefeuille en digitaal fototoestel van M. en omdat de sleutel op de buitenkant van de slaapkamer deur zat heeft hij O. en M. opgesloten. De deur kon gelukkig echter ook gewoon van binnen opengemaakt worden.
In de kamer er naast stond ook een inbreker aan het bed van S. met diens GSM/PDA en portefeuille. De eerste reactie van S. was die man pakken bij zijn arm maar die trok zich los en ging er vandoor in de auto die op ze stond te wachten. M. is in zijn auto gesprongen en is die mannen gaan achtervolgen maar hij is ze kwijtgeraakt.

Dat is het ongelooflijke verhaal wat ik de volgende ochtend hoorde toen ik aan M. vroeg of hij goed geslapen had! Gelukkig zijn er enkel materiële zaken weg en zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd dat is het allerbelangrijkste, het had namelijk erger kunnen aflopen. Natuurlijk was iedereen goed van slag en het had wel een zware indruk gemaakt om zo'n inbreker aan je bed te zien staan midden in de nacht. Zeer vervelend voor M. en O. dat ze geen telefoon meer hebben, geen geld, geen rijbewijs, geen ID-kaart etc..... maar daar heb je vrienden voor dus dat is in orde. De zondagochtend  natuurlijk in het politiebureau gezeten een 15km verder om een PV te laten opmaken. Het bezoek aan Châteauneuf-du-Pape hebben we maar vergeten en van studeren is die dag ook niet veel meer van gekomen.

We zijn toen die middag met de mobilhome de groep van Asse maar even gaan bezoeken die in een Chambre d'Hôte zit niet ver hier vandaan. Daarna in de wijngaard voor de Chambre d'hôte een pint gedronken en toen kwam de politie langs want ook hier hadden ze blijkbaar bezoek gehad die nacht en enkel de autosleutels van een koppel Italianen meegenomen. Trouwens de autosleutels van de eigenaresse van ons hotel zijn ook gestolen. De politie vertelde dat er die nacht op vier plaatsen was ingebroken.

Diezelfde ochtend had ik ook nog eens met mijn slaperige kop te vaak een foute pin code ingegeven in mijn GSM dus die vroeg me om een PUK code die ik natuurlijk niet had. Wat een dag, wat kon er nog meer fout gaan?

's Avonds met W. en G. erbij op ons terras eerst paling in het groen als aperitief gegeten die W. zelf had klaar gemaakt en uiteraard ook een paar flessen waaronder een mooie MacVin uit de Jura opengetrokken. Toen naar het restaurant La Garlaban gegaan waar men geen reservering voor ons kon vinden die de eigenaresse van het hotel gemaakt had. Na wat aandringen konden we toch plaatsnemen en hebben we heerlijk gegeten en gedronken. Natuurlijk ook een fles wijn met kurk maar dat kon er die dag nog wel bij. Voor de mannen die in juli hier op examen gaan en hier gaan eten; Domaine Brusset 'Les Travers 2006', CdRhône Cairanne, is niets speciaals maar de Domaine du Jas 'La Chevre d'Or' is een aanrader.

Over de eerste lesdag op de Université du Vin de volgende keer een verslag.

Groeten uit Suze-la-Rousse.

18:58 Gepost door Vinama in Algemeen | Commentaren (7) | Tags: sommelier, suze-la-rousse |  Facebook | |  Print

Wat een verhaal!
Het is te hopen dat alle problemen nu achter de rug zijn en dat jullie goed van alles ter plaats kunnen genieten. Veel succes met de lessen en de komende examen.

Gepost door: Kate | 16 juni 2008

tof om je avonturen te kunnen lezen, minder tof wat er gebeurd is. Laat je niet uit je lood slaan!

Gepost door: patrick | 16 juni 2008

Dat belooft voor July! Met de pasgeboren baby ben ik gewoon om met een oog/oor open te slapen. Het zou niet de eerste dief zijn die ik vastpak en aan de politie uitlever...

Gasten ginder in Suze: laat je niet afleiden, laat het niet aan je hart komen en veel succes nog!

Gepost door: Peter | 16 juni 2008

Fun We hebben ook ontzettend veel plezier hier. Gisteren was een echte 'relax' dag en hebben we goed de degustatietechnieken doorgenomen als je begrijpt wat ik bedoel ;-). In het restaurant hebben we tot tranen toe moeten lachen over dingen waarover ik hier niet durf te schrijven.

Goed en betaalbaar gegeten hier, 4 gangen van goede kwaliteit met Coq.St.Jacques, Confit de Canard, kaas en een dessert met 5 flessen wijn (voor 6 personen) à 54€ pp.

Cheers,

Gepost door: Vinama | 16 juni 2008

Straffe kost maar gelukkig laten jullie het blijkbaar niet aan je hart komen...
Thx voor de tip, benieuwd naar de volgende...

Gepost door: vinejo | 16 juni 2008

Om je emoties weg te spoelen na die inbrekerstoestanden kan ik je volgende wijn aanbevelen:
"Cuvée des Voleurs" van Chateau Gayot
San Luis Obispo County (California)
bestaat echt!

Gepost door: Frédéric | 18 juni 2008

verduiveld! Ik ga binnenkort ook in die chambre d'hôtes logeren...