20 januari 2008

Dure wijn smaakt beter......

weltevree en wijn



"De invloed van Marketing op het gedrag van de consument" dat was de insteek van een onderzoek gedaan door de Stanford Universiteit in Californië.

Het onderzoek:
(gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Sciences ) Laat een 20tal vrijwilligers vijf wijnen proeven met een duidelijk zichtbaar prijskaartje er aan en kijkt niet alleen naar de mondelinge feedback van de vrijwilligers maar ook  tegelijkertijd naar hun hersenactiviteit (orbitofrontal cortex).

Twee van de vijf wijnen stonden tweemaal op tafel zonder dat de vrijwilligers dit wisten dus eigenlijk proefden ze geen vijf verschillende wijnen maar drie. De prijzen van de wijnen gingen van $5 tot $90. De fles van $90 werd gepresenteerd als een fles van $10 en ook nog een keer met zijn echte prijs. Ook werd bv een fles van $5 als een wijn van $45 gepresenteerd.

wine_tasting_time_1_14_2008wine_tasting_1_14_2008(bron:Caltec,Stanford)
Links de hersenactiviteit, de pijl geeft aan wanneer men start met proeven. Rechts de beoordeling van de wijn, hoe hoger hoe beter men de wijn vindt.

De fles met het prijskaartje $90 werd door de proevers beter gevonden dan exact dezelfde wijn met een $10 label. Hetzelfde gebeurde met de fles van $5. Het onderzoek wees uit dat hoe "duurder" de wijn, hoe meer plezier men er aan beleefde en ook hoe meer hersenactiviteit er was.

In een vervolgonderzoek kregen de vrijwilligers nogmaals de wijnen te proeven maar deze keer zonder prijs informatie en de goedkoopste wijn kwam als de beste uit de bus.

Er is dus wel degelijk een correlatie tussen de prijs van een wijn en de plezier ervaring. Nu is dat natuurlijk ook van toepassing op andere produkten want wie heeft er niet ooit iets gekocht waar je gekozen hebt voor het product met de iets hogere prijs in plaats van de lagere prijs met de gedachte dat die duurdere wel beter van kwaliteit zal zijn?

Ooit al eens de situatie gehad dat iemand een grote ( lees dure ) fles wijn opentrekt waar hij met lovende, hemelse woorden over spreekt ( want zo'n dure wijn moet wel fantastisch zijn.... ) terwijl jij denkt "dit is aardig maar meer ook niet en is zeker zijn geld niet waard" of misschien wel "dit is niet meer te drinken en is alleen nog maar goed voor de gootsteen"? 
 

11:15 Gepost door Vinama in Wijn humor | Commentaren (4) | Tags: marketing, onderzoek, cartoon |  Facebook | |  Print

Commentaren

Duur is beter Ik sta er niet van te kijken dat dit het resultaat is. Zelf proef ik liever wat objectiever dan bijvoorbeeld al die etikettendrinkers.

Gepost door: Dirk-Jan | 20 januari 2008

Ik heb het al elders gezegd: flutonderzoek ... dit is gewoon open deuren intrappen!

Gepost door: Amaronese | 21 januari 2008

Laatst trokken m'n vrouw en ik een flesje rode wijn open bij een lekker stuk beefsteak. We hadden in de keuken nog een fles staan die we met kerst gekregen hadden. Na twee slokken zei m'n vrouw:"ik proef dat dit een goei flesje is".
We lazen op het etiket: 'MoutonCadet 2006'.
Naam googelen en idd. dit was volgens enkele recensies een schitterende wijn.
Ook wij als leek proefden duidelijk een verschil t.o.v. een goedkoop tafelwijntje.
En met een prijs van rond de 12eu is hij niet echt duur te noemen.
Ik vraag me echter af of het smaakverschil even goed te ervaren is met deze wijn en met een fles van pakweg 50eu...
PIETER

Gepost door: zwaenepoel pieter | 26 januari 2009

Cadet Pieter dat proef je in principe zeker.
In vergelijking met de Cadet zou dat geen probleem zijn. Mouton Cadet is een zeer commerciële wijn waarvan de smaak regelmatig wordt aangepast aan datgene wat het grote publiek op dat moment graag drinkt. Een bijna industrieël product zou je kunnen zeggen. Voor hetzelfde of zelfs minder geld vindt je bij je wijnhandelaar kwalitatief veel betere wijnen.

Gepost door: Vinama | 26 januari 2009

De commentaren zijn gesloten.